lördag 28 maj 2016

Cykelveckan snart över! Le Peloton, TTT Classic och LVG distans

Enligt träningsschemat är denna vecka en "hård" vecka med mycket träning. Det gick väl "sådär" men jag tror jag är på väg att rädda delar av veckan med helgens distanspass lördag och antagligen imorgon, söndag.

Veckan började iallafall med kanonväder och lite cykelpendling, tisdagen och onsdagen hade jag workshop planerat på jobbet, så det blev till att planera tidiga träningstider.

Det gick ju inte att motstå ett gammalt klassiskt TTT-varv en tisdagsmorgon med skinande sol.

Klassiska vattenfallet osv bjöd på lerbad, benen såg ut att vara lerinpackade från en skönhetssallong när jag kom hem. Skall ta lite fler morgonvarv och även köra igenom Hellas lite oftare när jag pendlar. CX-en får vila lite och MTBn jobba lite mer helt enkelt.



Onsdagen var årspremiär för Le Peloton, okristiligt tidigt skall man upp och iväg för att cykla. Klev upp strax innan 5 på morgonen, starten går 6. SCK var representerade med 10-12 gubbar och gummor så det var bra uppslutning. SCK tillsammans med Sumo var väl de som syntes mest för dagen.

Dagen till ära blev det ganska högt tempo, "tur" för de som kom längre bak i svansen så blev det ett ofrivilligt rödljusstop och ett långsamtgående fordon som gjorde att hela gruppen kunde samlas upp. 

Jag lyckades inte hålla de c:a 10-15 första som fick en lucka runt Älta när vi låg och maskade bakom långsamtgående fordon. Jag fick vrida ur det mesta av krafterna vid 2-3 tillfällen under sista milen, slutspurten mot Enskedegård-skylten kändes löjligt långsam när jag och Sebbe låg bredvid varandra, Sebbe drog det längsta strået och var starkare för dagen, tog mig med en halv cykellängd. 

Det blev ett riktigt bra EB 2x20S pass tänker jag.. 

Hade vaga planer att hinna cykla torsdag eller fredag men det blev jobb jobb jobb och lite mer jobb istället. Svårt att hinna med helt enkelt.


Fick en fråga vad jag använder för däck när jag cyklar... En ganska svår fråga att svara på.. "När då" blir ju motfrågan med 15-20 olika däck till de olika cyklarna. Men jag är i alla fall en Schwalbe-sucker, så mycket kan jag säga. Sedan kan jag tänka mig vänsterprassla med Specialized-däck på MTBn och på LVG blir det lite Continental... 

Får väl göra en mindre vetenskaplig test i ämnet framöver.

Jag har skrivit det förut, jag skriver det igen, varför skall cykling alltid påbörjas så j*vla tidigt? :) Le Peloton var man uppe 5 på morgonen, SCK Distansträning på lördagen var det bara att kliva upp 6.45. 

Samling borta vid SCS i Hammarbysjöstad. Vi blev nog 35-40 stycken, ett väldans gäng. Cyklade dit som uppvärmning. Efter att vi cyklat iväg stannade vi efter 2-3 mil för att stycka upp gruppen där ena gruppen kör högre fart, runt 40-42 i snitt.

De första 4-5 milen gick åt att nynna på sånger och nyna på Musik Quiz :)

Nere i Nynäshamn blev det snabbt stopp på Statoil, tryckte i mig en kanelbulle, drack lite juice och avslutade med en Snickers.


Danne som är en av kaptenerna för VR-gänget som skall köra 7.30 på VR gick igenom hur det gått på körningen och vad vi skulle tänka på de resterande milen. Tighta ihop gruppen och lämna inte för stor lucka till framförvarande hjul. Okok, bättring i ledet! :) 

Efter att kört ett par mil och nynnat på lite tv-serie temalåtar blev jag lite tystare på andra delen av vår tur. Började kännas lite i benen och lite mer motvind på vägen tillbaka från Nynäs. Skramlade ihop 175 km på lördagsturen, totaltsnitt på drygt 35 kmh efter lite cyklande för mig själv, när vi hade bra flyt låg vi på runt 41-42kmh i snitt några mil.

Imorgon tror jag att jag hakar på turen från Stäket till Västerås, blir runt 20 mil T-o-R. 

Nu skall jag runda av kvällen med lite godis och Champions League final på TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar