torsdag 30 juni 2016

Jag är visserligen envis, men inte dum




I dag var det dags för första riktiga äventyret.. En klättring upp till Alpe d'Heuz via Col de Sarenne.

Hur fungerar det att köra en längre sträcka med 53/39 11-28.. Vilka växlar kan jag gå på när det blir riktigt brant? Var ligger pulsen när jag ligger på min FTP osv.. Frågorna är många som skall besvaras....




Börjar med en "lättare" uppvärmning på typ 4km uppför med runt 6% i snitt... Vi kör i gång i samlad grupp men efter ett par hundra meter känner jag att det blir lite svårt att hålla nere kadensen med min utväxling i den farten gruppen cyklar i. Hoppar ur gruppen och vevar igång med lite högre kadens, ligger jag under 7% kör jag på 24 bak och går jag över så blir det 28... Funkar bra, benen känns fräscha...



Efter att vi kört första klättringen och kommer skall börja den andra delen av klättringen på 13km med 7% i snitt blir det riktiga provet... Med fantastiska vyer rullar vi över en damm, svänger skarpt vänster upp mot Col De Sarenne och PANG! 11-12% lutning, wow! Okej, att sitta ner med 39-28 är en utmaning. Får stå upp för att få hjälp med kroppsvikten, det funkar men ligger runt tröskelpulsen.. Crippa skuttar omkring upp och ner bakom mig (och framför) med sitt kompaktdrev medan en annan får ta i...




Mitt FTP på 270w har jag nog ökat ganska bra (I hope), veva på typ 300-330w med pulsen på FTP-nivå ett tag, så det känns hoppfullt...




Trampar och trampar, tar banne mig aldrig slut, får påminna mig själv om att spana in de fantastiska vyer som bjuds... Jag ville försöka trycka på lite för att få en känsla för hur det skall funka på lördag...

Spana in denna länk, https://m.youtube.com/watch?v=JFYGgTZmA_0&feature=youtu.be , filmat med drönare när vi är ute och cyklar, kommer en till film sedan när vi cyklar över dammen.. Coolt!



Stora delar är på 7% och mer, kan inte spara en växel, utan när det lutar 11-13% blir det att stå upp för att ta sig fram... Wow! Det kommer inte bli en dans på rosor på lördag såhär.. Detta är typ EN klättring av 3 på lördag.. Tjena... Jag klarar garanterat första, sannolikt andra... Men när jag senare kör ner för Alpe d'Heuz och kollar lutningen.. Hur tusan skall jag klara den uppför.. Efter typ 4000 höjdmeter och 14-15 mil i benen.. 21 kurvor självplågeri...



Många är vi efter dagens klättring som fått känna på vad som väntar.. Många av oss gick till lokala cykelbutiken som har big business just nu, vad har de att erbjuda i drev och kassetter? Många 11-32or åker på, det maler i huvudet...





Vad skall jag göra, med min nuvarande setup kommer det bli en riktig plågsam utmaning och jag är tveksam till om och hur jag skulle klara sista klättringen.. Tvivlar på mig själv... Jag är envis, men jag är inte dum... Och prestigen kan vi lämna utanför, att köra detta kommer vara jobbigt nog...


Frågar i butiken om de har en mindre klinga fram, det de kan erbjuda är ett nytt vevparti med en 38 istället för 39 som minsta klinga fram för typ 5000:-.. Känns inte som ett klipp.. Tackar snällt nej...




I en närliggande butik har de kvar 11-32 kassetter för 11s och trots att det inte är "supporterat" med större än 28 på kassetten bak på min växel skall det trots allt funka... Kapten Dannes visdomsord ekar i mitt huvud "Ahston, dags att fatta ett beslut!"... Gör ett moget övervägande och inser att resan på 17 mil kommer att bli något mer tacksam med en större krans bak.


Bränner loss lite cash, tjackar en ny 11-32 kassett som får åka på!

Skruvar på kassetten och sedan bär det av till dagens middag som får bli pasta carbonara (igen) efter att kopierat lunchen som också fick bli Pasta Carbonara..



Rundar av kvällen med att kolla förlängningen i EM-kvarten samtidigt som jag trycker en påse bilar model A16...




Så vad blir svaret på frågorna? Uppgradera kassetten bak är inget tvång men kommer göra livet lättare, så får vi se. Pulsen var okej i förhållande till watten men att ligga på 39-28 och inte han något kvar kommer kräva offer cykelgudarn, om ens det räcker!

Location:Avenue du Docteur Louis Faure,Le Bourg-d'Oisans,Frankrike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar