tisdag 8 november 2016

Hong Kong - Dag 3 - Lantau / CMW







Måndagen var riktigt varm ute på Lantau, den ö som även flygplatsen ligger på. Här finns bl.a den kända Buddha-statyn som står uppe på ett berg. Ja, man kan cykla dit.

På Lantau finns krävs det speciellt tillstånd på större delar av ön att köra bil och det är inte lila många som tar sig hit för att cykla jämfört med TMS. Att cykla MTB på Lantau kräver lite mer uthållighet, mycket kuperat och på vissa ställen ganska tekniskt krävande...







Det är nästan lättast att ta båten från Central ut till Mui Wo som går från Pier 6, då har man nära (30-60 min beroende på tempo) ut till CMW-loopen. Man kan däremot bara ta med cykeln på speciella tider då man får ha frakt på fartyget... Enkel resa kostar 33 HKD.

Jag sikta in mig på båten som gick 10.30, ganska lagom för att inte alltid behöva gå upp med tuppen :)

Idag bjöds det på tryckande värme, närmare 30 grader...

Jag har cyklat sträckan några ggr tidigare i år så jag vet på ett ungefär vad som väntar.

När det blir tekniskt påminner det något om Hellas blå spår. Det finns ett par partier här som är knivigare, ganska brant utför bland stenar och stentrappor.

Jag tar inga chanser så kliver snällt av...

Det finna ett, tycker jag, sjukt brant dropp på lite över en meter, på vänstersidan är det bara brant nedåt och så har man lite tekniskt framför om man kommer med fart så man måste veta var man skall ta vägen. Fick senare berättar för mig att det var ganska "enkelt" (well, allt är relativt :) ). Självklart har det hänt att några har ramlat ner när de försökt, set går knappt att komma upp igen. De hade tydligen gjort ett "mänskligt" rep med typ 3 pers som hände i varandra för att få upp en kille... och någon annan hade ramlat och brutit benet på förra ställen, honom fick de hämta med helikopter. Hmmm, det skall vara kul att cykla? :)








Halvvägs runt på CMW finns en schysst platå att spana in utsikten ifrån. Kände att det var läge att ta lite semester så tog en halvtimme på Klippan för att bara ta det lugnt....

På sluter av varvet finns en riktigt nice utförslöpa med bra flyt... bara att gasa och styra! :)







På vägen hem stötte jag även denna gången på en av de numera "vilda" vattenbufflarna som går omkring på ön.

Värmen och dagens tempo tärde ganska hårt och energidepåern var ganska låga på slutet. För en gångs skull såg jag fram emot en McD burgare som väntade nere vid hamnområdet!









Kolla! Där uppe bor jag! Jag har tyvärr inte någon superutsikt över vattnet, men jag ser vattnet :)








Testade en annan Dim Sum restaurang idag. Damage cost strax över 100 UKD (lite mer än 100 spänn).






Imorgon, tisdag, har Stewart fixat en ride med Nick och några andra. Blir bra det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar